آمادگی شهرداری برای تبدیل زندان اوین به مرکزتفریحی
دکتر محمد باقر قالیباف
مرد عمل و اندیشه

دکتر محمد باقر قالیباف در مراسم افتتاح باغ موزه قصر در جمع خبرنگاران گفت: یکی از برنامه‌ها و رویکردهای اصلی شهرداری تهران در حوزه فرهنگی و اجتماعی تبدیل مراکزی مانند پادگان‌ها و زندان‌های قدیمی به مراکز فرهنگی، آموزشی و تربیتی است که در این راستا به طور مثال بوستان ولایت در محل پادگان قلعه احداث شد و در اختیار شهر و شهروندان قرار گرفت.

 

وی افزود: همچنین یک اتفاق فرهنگی مهم دیگر این بود که شهرداری تهران موفق شد مجموعه زندان قصر را خریداری کند و در برنامه‌ای ۴ ساله این مکان به باغ موزه قصر تبدیل شد. به این ترتیب زندان قصر به محلی آموزشی، فرهنگی و تفرجگاهی تبدیل شده که گوشه گوشه آن می‌تواند برای همگان درس عبرت و آموزش باشد و نشان دهد که در گذشته چه کسانی سختی و رنج کشیدند تا امروز ما بتوانیم استقلال و آزادی خود را حفظ کنیم.

شهردار تهران تاکید کرد: اگر به حوزه سینما و تئاتر به عنوان بخشی از مسائل کالبدی شهرمان توجه می‌کنیم، به نیازهای شهر تهران در دیگر حوزه‌ها همچون مساجد، کتابخانه‌ها، تفرجگاه‌ها و ورزشگاه‌ها نیز توجه می‌شود.

وی از شناسایی ۷۲ نقطه در شهر تهران که شهروندان آن محدوده به مسجد دسترسی ندارند، خبر داد و گفت: همزمان با آغاز ماه محرم، کلنگ ساخت این ۷۲ مسجد در پایتخت به زمین خواهد خورد.

قالیباف به اقدامات دیگری همچون تبدیل رود دره فرحزاد که زمانی محل تجمع آسیب‌های اجتماعی بود به بوستان نهج‌البلاغه و نیز احداث بوستان جوانمردان در رود دره کن اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم هر اقدامی که انجام می‌دهیم آثار آن را در رفتار و منش شهروندان مشاهده کنیم.

محمد باقر قالیباف با تاکید بر اینکه باید قدر انقلاب اسلامی را بدانیم، گفت: اگر منصفانه نگاه کنیم، همه زندگی خود را مدیون کسانی که مجاهدت کرده‌اند و زندانی شده‌اند یا شهید و اسیر بوده‌اند، هستیم و این افراد امانت بزرگ الهی را به دست ما داده‌اند که باید قدر آن را بدانیم.

وی با طرح این سوال که چه وجه تمایزی میان انقلاب اسلامی ما با سایر مکاتب و کشورها وجود دارد؟ گفت: همیشه این سوال برایم مطرح بود که اگر خوب مترو، پل و نیروگاه بسازیم، آیا وظیفه‌مان را به درستی انجام داده‌ایم و به اهدافی که می‌خواهیم رسیده‌ایم؟

قالیباف ادامه داد: اقتصاد و فناوری لازمه زندگی است اما همه چیز در این مقوله‌ها خلاصه نمی‌شود.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: مهم‌ترین وجه تمایز انقلاب اسلامی با سایر مکاتب این است که اگر تبلور اقدامات فرهنگی خود را در تمام شئون زندگی شهروندان ببینیم، کارمان را به درستی انجام داده‌ایم و در غیر این صورت به درستی از عهده وظیفه خود برنیامده‌ایم.

وی تاکید کرد: باید اخلاق و قانون در میان همه آحاد جامعه ببینیم و این مهم‌ترین تفاوت نظام ما با دیگر کشورهاست.

شهردار تهران با ابراز امیدواری نسبت به اینکه شهرداری تهران بتواند مراکزی مانند این باغ موزه را بیش از پیش در پایتخت احداث کند، افزود: مدعوین مراسم افتتاحیه باغ موزه قصر، چه کسانی که مانند دکتر شیبانی عضو شورای شهر در این قصر زمانی زندانی بودند و چه نمایندگان مجلس و اعضای قوه قضاییه، همه به نوعی در شکل‌گیری باغ موزه قصر نقش داشتند و ما از همه آنها سپاسگزاریم.

 قالیباف با اشاره به اینکه شهید نواب صفوی در محل باغ موزه قصر به شهادت رسید، اظهار کرد: این شهید کسی بود که می‌گفت برای ایجاد یک نظام اسلامی تلاش می‌کند تا در آن نظام رفته‌گر باشد؛ امروز با تلاش همه از خود گذشتگان، نظام اسلامی شکل گرفته و دراختیار ماست. ما نیز باید تلاش کنیم تا مشکلات پیش‌رو را حل و فصل کنیم و معنویت، اخلاق، برادری، گذشت و اخلاص را در جامعه تسری دهیم.

شهردار تهران همچنین خاطرنشان کرد: حدود دو سال قبل بازدیدی از زندان اوین داشتم و به عنوان شهردار تهران اعلام کردم که آماده هستیم این مجموعه را با پرداخت هزینه‌های آن تحویل بگیریم و اگر بناست مکان دیگری توسط شهرداری ساخته شود، آمادگی ساخت آن را داریم تا در نهایت زندان اوین هم به یک مرکز تفریحی تربیتی بزرگ برای اهالی پایتخت تبدیل شود.

قالیباف افزود: آمادگی شهرداری برای تملک زندان اوین را کتبا اعلام کرده‌ایم و قوه قضاییه نیز موافقت اولیه خود را با این اقدام اعلام کرده است.

گفتنی است در حاشیه این مراسم از تمبر باغ موزه قصر نیز با حضور شهردار تهران رونمایی شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط حسین کشتگر قاسمی
آخرین مطالب